12. joulukuuta 2010

Projekti: GPSBot osa 3

Kahdessa edellisessä osassa kerroin robottiauton tarinan tähän asti. Tällä kertaa leikittelen ideoilla sen tulevaisuuden suhteen.

Autokaupoille
Wild Thumper 4WD
Kenellekään testiajovideota katsoneelle ei varmasti jäänyt epäselväksi, että nykyinen alusta on todella hidas. Juurikin tuosta hitaudesta johtuen jouduin lisäämään kompassin, mitä kenties muuten ei olisi tarvittu. Tahdon ehdottomasti nopeamman alustan niin pian kuin se on mahdollista. Bongasin houkuttelevan kandidaatin Robomaan sivuilta, mutta liki 300 euron hinta on opiskelijalle liian suolainen. Youtube-videot nelivetomallin kuusipyöräisen isoveljen prototyypin koeajosta kuitenkin vakuuttivat kirjoittajan perinpohjaisesti. Toivotaan, että ensi kesänä pääsen sen verran hyväpalkkaisiin hommiin, että Wild Thumperiin on varaa. Suosittelen lämpimästi katsomaan alla olevan videon, mistä kyseisen robottialustan suorituskyky käy selväksi.



Samalla kun siirryn servoista DC-moottoreihin, myös ajologiikan voi pistää kokonaan uusiksi. Tilakone on varmasti parempi tapa toteuttaa tällainen projekti, sillä nyt suurin osa ajasta vietetään servoja odotellessa. DC-moottorien kanssa tarvitsee vain muuttaa ohjauspulssin leveyttä ja siirtyä koodissa eteenpäin siten vapauttaen resursseja muuhun toimintaan. Miinuksena voidaan pitää sitä, että DC-moottoreita varten tarvitsee robottiin lisätä erilliset moottorinohjauspiirit, joista neljän vetävän moottorin tapauksessa koituu kymmenien eurojen lisäkustannukset uuden auton hinnan päälle.

Kontrollifriikki
Projektin ollessa alkuvaiheessa keskustelin sen toteuttamisesta erään ystäväni kanssa. Hänen kommenttinsa kuului kutakuinkin "Eihän tuossa ole mitään hauskaa, jos et voi Google Mapsista klikata koordinaatteja ja käskeä autoa ajamaan sinne." Hän oli oikeassa. Vielä silloin ajattelin automaattisesti miniläppäriä robotin ohjausvälineenä, mutta sittemmin olen päättänyt toteuttaa sen kännykällä. Nykyisissä Android-puhelimissa kun on Google Maps ja minulla on hieman jopa kokemusta ohjelmien kirjoittamisesta Androidille. Siksipä tilasin Seeed Studiosta edullisen Bluetooth-moduulin, millä aion yhdistää kännykän robottiin. Valitettavasti moduuli ei taida ehtiä perille ennen kun lähden vanhempien luokse viettelemään joulun pyhiä. Minulla on jo tosin yksi projekti varattuna joulun ajaksi, mutta siitä kuulette myöhemmin.

Bluetooth Bee, XBee-kantaans sopiva Bluetooth-moduuli.
Kun kerran robottiin asennetaan kaksisuuntaiseen tietoliikenteeseen kykenevä radiolaite, niin tietenkin hakkerin mielikuvitus alkaa laukkaamaan. Miten vaikeaa olisi pistää robotti lähettämään videokuvaa puhelimeen? Alla video kaupallisesta neliroottorisesta helikopterilelusta, mitä ohjataan Iphonella samalla kun laite lähettää suoraa videokuvaa toisella kahdesta videokamerasta. Ehkä uskomattominta kopterissa on sille messuilla lupailtu 200 dollarin jälleenmyyntihinta.



Standardin 2.0 mukaisen laitteen pitäisi pystyä käytännössä jopa 250kB/s siirtonopeuksiin, joten kyllä siinä pitäisi teoriassa pitäisi ehtiä lähettämään useampiakin kuvia sekunnissa.

Sensoroitu
Melko alkuvaiheessa aloin pohtimaan, josko autoon voisi implementoida jonkunlaista esteiden väistämistä. Suoraan ajeleva robotti kun on hieman tylsä. Ensimmäisenä tietenkin aloin miettimään etäisyysantureita. Niitä voisi laittaa autoon kiinteänä asennuksena kolme, tai vaihtoehtoisesti yhden servon nokkaan skannaamaan ympäristöä. Tilasin koulun piikkiin pari infrapunalla toimivaa 30-150 cm alueen etäisyyssensoria, mutta en ole vielä keksinyt siistiä tapaa kiinnittää niitä kunnolla autoon. Ehkä koulun uusi 3d-tulostin (juttu tulossa myöhemmin) voisi auttaa asiaa.

Toki konenäön voi toteuttaa muullakin tavalla, varsinkin jos laskentateho ei ole ongelma. Viime viikkojen hitiksi hakkereiden piirissä noussut Microsoftin Kinect oli mielestäni oikein hauska idea, joskin mikro-ohjainten resurssien ulottumattomissa.



Kiitän lukijoita mielenkiinnosta tätä juttusarjaa kohtaan. Erityisesti kiitän Lauri Jämsää, joka oli nostanut tarinointini Ruuvipenkin etusivulle. Jos teillä on jotain kysyttävää tai kommentoitavaa, niin voitte tehdä sen Ruuvipenkin foorumista löytyvässä ketjussa tai blogin kommenteissa. Etenkin ideat auton kehittämiseksi ovat tervetulleita. Auton kehityksestä aion jatkossakin raportoida täällä blogissa sitä mukaa, kun edistystä tapahtuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti